26 januari 2004

Reünie
Lees net op de website van mijn oude middelbare school in Doetinchem (Nu Rietveld Lyceum, heette in mijn tijd nog G.S.G.D.) dat er in verband met het 125-jarig bestaan een reünie georganiseerd gaat worden op Zaterdag 30 oktober 2004. En terwijl ik eens lekker op die site rondwandel lees ik dat ze in 2004/2005 een stuk nieuwbouw gaan krijgen. De reden hiervoor is dat het onderstaande gebouw (links), genaamd Ruimzicht, nu zo oud is geworden dat het niet meer gebruikt kan worden als school. De gemeente neemt het over en geeft er een andere bestemming aan.
Ruimzicht..De Gee Es Gee Dee..

En als ik die foto zie, schieten er allemaal herinneringen naar boven. Tekenlessen in de bovenste lokalen, met de Rode, Handenarbeid op de begane grond. De prachtige oude trappen in Ruimzicht waar je niet met z'n allen tegelijk naar boven of naar beneden kon. Daarom had de concierge ook een 'verkeerslicht' aangelegd. Een lamp, die, als hij brandde, aangaf dat je niet omhoog mocht lopen en moest wachten. In ieder geval een prachtig gebouw.

Ik wist niet eens dat die school al zolang bestond! Een klein stukje uit de historietekst:
"Het Rietveld Lyceum kent een lange historie. Deze historie gaat terug tot de eerste school voor hoger onderwijs, de zogenaamde Latijnse School, die in de eerste helft van de zeventiende eeuw al wordt vermeld in de kronieken van de gemeente Doetinchem. De school was toen gevestigd in een lokaal boven het portaal van de Grote Kerk aan de Markt."

Wel leuk om te lezen, en ik denk ook zeker dat ik daarheen ga. Lijkt me leuk om weer eens wat oude gezichten te zien. Las al ergens op de website wat (voor mij) hele bekende lerarennamen, zoals Jelly Paping (Engels), Bim Verschoof (Engels), Hans Meijer (Geschiedenis volgens mij), Wiggers (?), Slaghek (?)...

Geen opmerkingen: